Interneto atsiradimo pradžioje, informacijos paieška buvo sudėtinga ir daug laiko reikalaujanti užduotis, nes nebuvo organizuoto informacijos paieškos būdo. Tačiau tobulėjant paieškos sistemai šis procesas tapo daug lengvesnis ir efektyvesnis. Šiai dienai internete yra milijardai svetainių, kurios internetą paverčia vienu dideliu informacijos šaltiniu. Norint atrasti jums reikalingą informaciją, paieškos sistemos leidžia tai padaryti greitai ir be didelių pastangų. Informacijos paieška internete yra mūsų kasdienio gyvenimo dalis, nesvarbu ar tai būtų kalėdinių dovanų paieška, ar artimiausias veikiantis restoranas, ar populiarių miesto lankytinų vietų paieška. Atsižvelgiant į didžiulį internete prieinamos informacijos kiekį, paieškos sistemos šiandien yra esminė šio tinklo veikimo technologija.
Paieškos sistemos – kas tai?
Paieškos sistemos (angl. search engines) – programinė įranga, padedanti žmonėms rasti informaciją internete naudojant raktinius žodžius ar frazes. Jos gali greitai pateikti rezultatus, net jei internete yra nesuskaičiuojamas kiekis svetainių, nuolat skenuodamos randamą informaciją ir atpažindamos kiekvieną rastą puslapį. Vartotojui įvedus ieškomą frazę, paieškos sistemos skenuoja svetainių pavadinimus, turinį ir raktinius žodžius, tada naudodamos algoritmus sudaro svetainių sąrašą, kurio reitingo viršuje atsiranda aktualiausios svetainės. Paieškos sistemos taip pat atlieka svarbų vaidmenį internetinio verslo ir rinkodaros pasaulyje. Įmonės kurdamos turinį savo svetainėms, pasitelkia į pagalbą SEO (angl. search engine optimization) optimizavimą, kad padėtų paieškos sistemoms atpažinti jų svetaines ir keliamą informaciją, kaip labiausiai atitinkančius paieškos rezultatus.
Paieškos sistemų tikslas
Pagrindinis paieškos sistemų tikslas – padėti žmonėms ieškoti ir rasti informaciją. Jos skirtos dalintis, pateikti reikiamą informaciją, pagrįstą dviem kriterijais: kokybe ir tinkamumu.
Tinklalapių ir svetainių kūrėjai naudoja paieškos sistemas, kad užsidirbtų pinigų ir rinktų duomenis: apsilankymų skaičių, vartotojų charakteristika, šie duomenys padeda verslams suprasti savo tikslinę auditoriją ir nusistatyti tikslus ateičiai. Tai yra antras paieškos sistemos tikslas.
Apskritai paieškos sistemos yra neįtikėtinai naudinga priemonė norint pasiekti informaciją internete. Leidžia vartotojams greitai ir lengvai rasti ieškomą informaciją ir siūlo daugybę naudingų funkcijų, kad paieškos procesas būtų veiksmingesnis ir efektyvesnis. Taigi, paieškos sistemos atlieka gyvybiškai svarbų vaidmenį kasdieniame mūsų gyvenime ir padeda mums lengviau rasti reikalingą informaciją.
Kaip veikia paieškos sistemos?
Kadangi internete yra milijonai, o kartais ir milijardai puslapių, daugelis paieškos sistemų rodo rezultatus, atsižvelgdami į jų svarbą. Ji paprastai nustatoma naudojant įvairius algoritmus. Pirmiausia paieškos sistema nuskenuoja visas svetaines ir surenka visą ten randama informaciją. Kai kiekvienas puslapis patikrinamas, jame esantys duomenys apdorojami ir indeksuojami. Dažnai tai apima toliau nurodytus veiksmus.
- Išbraukia nereikalingus žodžius, kurie neduoda jokios prasmės;
- Išskiria pagrindinius (raktinius) žodžius ir suskaičiuoja jų dažnumą;
- Suranda visas nuorodas esančias tekste, kurios nukreipia į kitus aktualius puslapius;
- Surenka informaciją apie nuotraukas, garso ir vaizdo įrašus esančius puslapyje.
Surinkti duomenys naudojami reitinguojant kiekvieną svetainę. Šie reitingai nurodo, kuriuos puslapius rodyti paieškos rezultatuose ir kokia tvarka. Galiausiai kai duomenys apdorojami, jie skaidomi į failus, įterpiami į duomenų bazę arba įkeliami į atmintį, kur jie pasiekiami, kai vartotojai ieško informacijos internete.
Populiariausios paieškos sistemos
Internete yra daugybė paieškos sistemų, kurių kiekviena turi savo unikalias funkcijas ir galimybes. Populiariausios paieškos sistemos yra „Google“, „Microsoft Bing“ ir „Yahoo“. Šios paieškos sistemos naudoja sudėtingus algoritmus, kad indeksuotų ir tvarkytų internete pasiekiamos informacijos kiekį, todėl vartotojai gali lengvai rasti tai ko ieško.
„Google“ – populiariausia ir tikriausiai visiems gerai žinoma paieškos sistema. Priskiriama prie geriausių paieškos sistemų pasaulyje ir taip pat, tai vienas populiariausių „Google“ produktų. Technologijų milžinas nuolat tobulėja ir siekia tobulinti savo algoritmą, kad galutiniam vartotojui būtų pateikti geriausi rezultatai. „Google“ naudoja sudėtingiausius algoritmus, kad vartotojams pateiktų tikslesnius rezultatus.
Privalumai:
- Papildomos funkcijos: „Google maps“, „Google Books“ ir „Google Scholar“;
- Integruojamas su kitomis „Google“ paskyromis: „Youtube“, „Analytics“, „Gmail“ ir t.t.
Trūkumai:
- Parduoda duomenis trečiosioms šalims;
- Paima duomenis iš elektroninių laiškų ir naudoja juos reklamoms rodyti.
„Microsoft Bing“ didžiausia ir geriausia alternatyva „Google“ paieškos sistemai. Ši paieškos sistema sukurta mesti iššūkį milžinei „Google“, tačiau jiems nepavyko įtikinti vartotojų savo patikimumu. „Microsoft Bing“ teikia įvairias paieškos paslaugas, įskaitant vaizdų, žiniatinklio ir vaizdo įrašų paiešką bei žemėlapius.
Privalumai:
- Kiekvieną kartą naudojant renkami taškai, kuriuos galima panaudoti įsigyti dovanų korteles;
- Turi išplėstinę vaizdo įrašų ir muzikos paiešką.
Trūkumai:
- Renka duomenis apie jus ir parduoda reklamuotojams;
- Nėra paieškos balsu.
„Yahoo“ ir „Microsoft Bing“ paieškos sistemos labiau konkuruoja tarpusavyje, nei su „Google“. Nors „Yahoo“ yra nemokamo elektroninio pašto paslaugų teikėjo lyderis, jo populiarumas mažėja, tai lėmė neseniai įvykęs incidentas, kuomet buvo įsilaužta į jų sistemą ir pavogti naudotojų duomenys.
Privalumai:
- Informacijos gausa. Nuo populiarių istorijų publikacijų iki orų prognozių ar sporto rezultatų;
- Specializuotos paieškos. Pavyzdžiui ieškote maisto, paieškos sistema iškart pateiks receptus.
Trūkumai:
- „Yahoo“ renka rezultatus iš „Microsoft bing“, todėl rezultatuose gali būti panašumų;
- Pradinis puslapis pilnas reklamų;
- Sunku atskirti, kurie rezultatai tapo populiarūs organiniu būdu, o kurie sumokėjo už reitingą.
Paieškos sistemų savybės
Viena iš pagrindinių paieškos sistemos savybių yra jos gebėjimas pateikti atitinkamus rezultatus. Kai vartotojas įveda užklausą į paieškos sistemą, ji naudoja algoritmus nustatyti, kurie puslapiai labiausiai atitinka vartotojo poreikius. Tai atliekama analizuojant puslapių turinį, taip pat kitus veiksnius, tokius kaip puslapio populiarumas ir kitų puslapių, kuriuose pateikiamos nuorodos skaičius.
Be atitinkamų rezultatų pateikimo, paieškos sistemos turi daugybę kitų savybių. Pavyzdžiui, leidžia vartotojams filtruoti rezultatus pagal datą, turinio tipą arba vietą. Tai gali būti naudinga ieškant konkrečios informacijos arba susiaurinant paieškos rezultatus, kad būtų įtraukti tik patys aktualiausi puslapiai.
Kitas svarbus paieškos sistemų bruožas yra jų galimybė personalizuoti teikiamus rezultatus. Daugelis paieškos sistemų naudoja informaciją apie ankstesnes paieškas ir naršymo istoriją, kad pritaikytų rezultatus pagal individualius poreikius. Tai gali būti ypač naudinga vartotojams, kurie ieško informacijos konkrečia tema arba turi konkrečių pomėgių.
Paieškos sistemų ateitis
Ateityje paieškos sistemos ir jas kuriančios įmonės naudos naujas technologijas, kad pagerintų paieškos sistemų teikiamų atsakymų tikslumą, tinkamumą ir kokybę. Netolimoje ateityje planuojama naudoti dirbtinį intelektą, kad pagerinti vartotojų patirtį. Pavyzdžiui, vartotojas įkels kompiuterio nuotrauką į „Google“ ir pateiks užklausą „Ar tai geras kompiuteris mokslams?“ ir dirbtinis intelektas pateiks pagrįstą ir tikslų atsakymą į klausimą.
Manoma, kad „Google“ ir toliau išliks populiariausia paieškos sistema. Tačiau, ateityje gali atsirasti daugiau paieškos sistemų, kurios užtikrintų privatumą, kurio vartotojų nuomone trūksta „Google“. Taigi, paieškos sistemų ateitis bus nuolatinė evoliucija ir tobulėjimas, nes technologijos ir vartotojų pageidavimai toliau kinta ir vystosi. Nors sunku tiksliai numatyti, kas bus ateityje, galima užtikrintai teigti, kad paieškos sistemos ir toliau vaidins lemiamą vaidmenį mūsų kasdieniame gyvenime.
Turite savo verslą? O galbūt norite pradėti ir nežinote, kaip greitai ir teisingai pasiekti vartotoją internete? Susisiekite su mūsų komanda ir norus paverskite realybe.